Evenimente

Denumire Eveniment: 

Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr. 95/


Data: Joi 04.02.2010


Minuta: 04.02.2010
 
Tema: proiectul de Lege pentru completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
 
Ca urmare a solicitărilor primite din partea societăţii civile în vederea realizării unei dezabateri publice pe această temă, în data de 04.02.2010 a avut loc, la sediul la sediul Institutului Naţional de Sănătate Publică, întâlnirea dintre reprezentanţii Ministerului Sănătăţii şi reprezentanţi ai industriei alimentare, ai unor ONG-uri şi ai mass-media din România.
 
Reprezentanţii Ministerului Sănătăţii care au participat la această dezbatere au fost:
- Domnul prof. dr. Adrian Streinu-Cercel – secretar de stat MS
- Doamna dr. Amalia Canton – director general adjunct MS
- Domnul prof. dr. Dragos Vinereanu – Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti
- Domnul prof. dr. Sebastian Dumitrache – Institutul Naţional de Sănătate Publică
- Domnul conf. dr. Molnar Geza – consilier al ministerului sănătăţii
- Doamna dr. Maria Niţescu – director DCSP
- Doamna dr Mihaela Armanu – consilier DGSPAMP
- Doamna farm. Anişoara Dudu - consilier DGSPAMP
- Doamna jr. Anca Ciobanu – consilier DLAJ
- Doamna dr Mihaela Oancea – consilier Secretariatul General.
- membri ai Comitetului Naţional pentru Alimentaţie şi Nutriţie.
 
              Din partea societăţii civile au participat:
- din partea ROMALIMENTA:
- Doamna Doina Cavache
- Domnul Florentin Scarlat
- Domnul Stoian Jozu
- Domnul Gabriel Cosoreanu
- Domnul Mihai Vişan
- Doamna Oana Mateescu
- Doamna Alexandra Olaru
 
- din partea MC DONALDS’ ROMÂNIA:
- Doamna Atena Balint
- Domnul Daniel Ciucă
- Doamna Marina Zara
- Domnul Bram Paul
- din partea ASOCIAŢIEI NAŢIONALE PENTRU BĂUTURI RĂCORITOARE
- Doamna Angela Preoteasa
- Doamna Vargolici Victoria
- Domnul Marian Cercel
- din partea UGIR 1903
- Domnul Dascălu Romulus, preşedintele ORGANIZAŢIEI PATRONALE DIN INDUSTRIA ALCOOLULUI
- Domnul Viorel Marin
- din partea ROMPAN - Domnul Pavel Virgil
- din partea sindicatelor -  DomnulDragoş Frumosu
- din partea EUROPEAN DRINKS SA - Domnul Ştefan Preda
- din partea NOVARTIS - Doamna Simona Melnic
- din partea CAMEREI DE COMERŢ AMERICANE - Domnul Dan Schwartz
- din partea FUNDAŢIEI PENTRU APĂRAREA DREPTURILOR CONTRIBUABILILOR
- Domnul Ivan Constantin Emil
- Domnul Smadu Catalin
- din partea FUNDAŢIEI PRAIS - Doamna Silvia Bucur
- din partea CIVITAS GLOBAL ROMÂNIA
- Doamna Diana Nitulescu
- Domnul Areti Georgilis
- Doamna Tereza Valcan
- din partea ECOCIVICA (ONG) - Domnul Dan Trifu–vicepreşedinte
- din partea ALIANŢEI T.A.T.A. - Domnul Bogdan Drăghici
- din partea TRUSTULUI DE PRESĂ PULSMEDIA – Doamna Ioana Dăian
- din partea INTERNATIONAL ADVERTISING ROMÂNIA - Domnul Victor Dobre
- din partea ACADEMIEI CAŢAVENCU - Domnul Alexandru Cristescu
- din partea NEWSIH - Doamna Magda Vlădoi
- din partea JURNALULUI  NAŢIONAL - Doamna Cornelia Stanciu
- din partea PRATECH TV - Doamna Radu Andreea
- din partea REVISTEI HIPOCRATE - Domnul Marius Geantă
- din partea REVISTEI VIAŢA MEDICALĂ - Domnul Alexandru Trifan
şi alţii             
Dezbaterea a fost deschisă de către dl. secretar de stat Adrian Streinu-Cercel care a subliniat faptul că acest proiect de act normativ face parte din planul Ministerului Sănătăţii de îmbunătăţire a stării de sănătate a populaţiei.
Amalia Canton :
– a prezentat motivele care au determinat Ministerul Sănătăţii să iniţieze acest proiect, prezentând date atât de la nivelul UE (Statisticile europene privind bolile cardiovasculare 2008) cât şi din România (date de la ISP Bucureşti precum şi Buletinul informativ nr. 13/2008, Centrul Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în domeniul sănătăţii) cum ar fi:
1. bolile cardiovasculare reprezintă principala cauză de deces în UE (40-50%) atât la femei cât şi la bărbaţi,
2. prevalenţa obezităţii neendocrine la copii în intervalul 2005-2009 are un trend ascendent în România, România se afla deasupra mediei în UE în privinţa prevalenţei diabetului ş.a.
prof. dr. Adrian Streinu-Cercel:
- a precizat că în lista care va fi elaborată de Ministerul Sănătăţii vor fi cuprinse alimentele cu conţinut crescut de grăsimi saturate, zahăr, băuturi răcoritoare îndulcite - alimente care trebuie consumate sporadic. Problema sănătăţii trebuie sa fie o preocupare generală.
Mihai Vişan :
– a precizat că a venit să discute ideea acestui proiect şi nu categoriile de alimente sau nivelul taxei. Alimentele sunt avizate de către Ministerul Sănătăţii, deci nu pot fi considerate nesănătoase. Taxele vor avea efecte negative atât la nivelul consumatorului cît şi la nivelul economiei, determinând creşterea economiei subterane. Industria alimentară din România se află deja în competiţie cu cea a UE iar o taxă suplimentară ar determina „îngroparea” ei. Ţările care au avut deja aceasta tentativă, au constatat ineficienţa ei.
Consideră că trebuia făcută mai întâi o consultare în cadrul Comisiei de Dialog Social.
Dragoş Frumosu:
– a afirmat că, în acest caz, sindicatele „merg mână în mână” cu patronatele deoarece au un interes comun şi anume, păstrarea locurilor de muncă; consideră că proiectul de lege nu este bun, taxa suplimentară va fi suportată de către întreaga populaţie. România are cele mai multe taxe. De exemplu, taxa pe alcool nu a dus la scăderea consumului ci la creşterea comerţului la negru şi implicit la scăderea vânzărilor. Introducerea acestei taxe va determina populaţia din Ardeal sa facă cumpărături în Ungaria.
Propunere: trebuie venit mai întâi cu un studiu de impact, apoi proiectul trebuie discutat în Consiliul Economic şi Social.
Dascălu Romulus:
- Este de părere că taxa pe ţigări şi alcool nu a determinat scăderea consumului acestora.
În anul 2006, în România a fost introdusă taxa pe viciu, pe alcool şi tutun. Vânzările de alcool au scăzut şi implicit au scăzut şi încasările la bugetul statului. Taxa a determinat apariţia pe piaţă a alcoolului contrafăcut, care a determinat îmbolnăvirea populaţiei, ceea ce a dus la creşterea cheltuielilor de îngrijire. Piaţa neagră a crescut cu 50%. Creşterea preţurilor la alimente va determina populaţia să facă aceste cumpărături din Ungaria şi Bulgaria.
Propune: realizarea unui program naţional de control pe piaţă a produselor contrafăcute.
Alexandra Olaru:
Industria alimentară are 150.000 angajaţi în prezent. Pot exista fluctuaţii ale numărului lor (în eventualitatea introducerii acestei taxe).
Taxarea produselor alimentare în scopul a scădea consumul de alimente nerecomandate nu a avut succes in nicio alta ţară europeană în care au fost făcute astfel de demersuri. Nu vede o legătură între taxa şi starea de sănătate al populaţiei.
Există efecte negative la 3 nivele:
-         consumatori (taxa va afecta în principal populaţia cu venituri mici),
-         industria alimentară (pierderea locurilor de muncă, afectarea în principal a micilor producători)
-         starea generală a economiei (România este deja în criză economică iar suprataxarea va adânci situaţia aceasta; în plus, va duce la discriminarea comerţului românesc).
Producătorii vor declara incorect ingredientele din produse. Va fi discriminat comerţul românesc comparativ  cu cel al vecinilor României.
Propune: aplicarea pentru fonduri europene pentru programe de educaţie.
Intervenţie: dr. Amalia Canton – există deja un proiect cu fonduri europene în domeniul educaţiei populaţiei, derulat prin CSP Sibiu, şi anume: „Creşterea accesului la servicii de prevenţie medicală şi primară pentru copiii şi adolescenţii din România. Alimentaţia sănătoasa şi activitatea fizică în rândul copiilor şi adolescenţilor din România”, proiect aflat in derulare, în perioada 2009-2011, finanţat în cadrul programului de cooperare Norvegian şi pentru care Ministerul Sănătăţii contribuie cu suma de 205.000 Euro.
Intervenţie: Prof. Dr. Adrian Streinu-Cercel – nu se vor taxa derivatele din cereale, legume, fructe, lapte şi derivate din lapte, carnea, peştele, ouălele.
Viorel Marin:
Consideră că se doreşte de fapt strângerea de fonduri.
Taxa va afecta produsele tradiţionale americane (Mc Donald’s, KFC) şi româneşti. Afectarea produselor tradiţionale americane va afecta relaţiile internaţionale. Patiseria nu înseamnă junk-food!
Propunere: lista trebuie sa rezulte dintr-un studiu de impact. Studiul trebuia efectuat înainte de apariţia acestui proiect de lege.
Intervenţie: doamna dr. Maria Niţescu – Ministerul Sănătăţii - a făcut precizarea ca produsele de patiserie sunt produse dezechilibrate din punct de vedere al conţinutului de nutrienţi.
Silvia Bucur:
- Propune: strategie a Ministerul Sănătăţii privind îmbunătăţirea nutriţiei, prin dezvoltarea de programe concrete versus taxarea alimentelor, aşa cum se discută la nivel european. Precizează ca alimentele comercializate sunt avizate de către Ministerul Sănătăţii.
Programele europene se adresează în primul rând copiilor de 9-12 ani întrucât aceasta este perioada când se formează comportamentele alimentare. Se doreşte consumul ponderat de alimente şi creşterea activităţii fizice.
Propune alianţe (crearea unor consilii ştiinţifice la nivel judeţean) în loc de taxe. Nu există taxe pe alimente nesănătoase în Europa.
Dan Trifu:
- Nu e de acord cu taxarea produsului finit dar e de acord cu introducerea unei taxe pe produsul finit, ci pe aditivii alimentari, atât la import cât şi la producător.
Doreşte să ştie destinaţia banilor strânşi din aceasta taxe. Aceste taxe să nu ajungă la bugetul statului. Modul de utilizare a banilor sa fie făcut public. O parte din aceşti bani să fie dirijaţi către Institutul de Sănătate Publică întrucât acest institut nu are fonduri suficiente, pentru buna desfăşurare a activităţii acestui institut, pe care îl consideră „mort”. Trebuie să ştim ce mâncam şi în ce mediu trăim.
Propune producătorilor să utilizeze mai puţini aditivi în produsele alimentare.
Intervenţie Mihai Vişan: aditivii alimentari sunt avizaţi de către Ministerul Sănătăţii.
Intervenţie Mihaela Armanu: Legislaţia românească transpune directivele europene în domeniul aditivilor alimentari prin urmare, în România avem aceeaşi aditivi alimentari ca şi în UE. Autorizarea aditivilor alimentari se face de către EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentelor).
Dan Schwartz:
- A făcut mai multe precizări de natură fiscală şi financiară.
Propune: modificarea proiectului de lege şi în special a art. 361: banii să fie investiţi în infrastructură - să se discute cu Ministerul de Finanţe pentru modificarea Codului Fiscal.
Taxa pe alimente este asemănată cu taxa de viciu; taxarea alcoolului şi tutunului a determinat creşterea accizelor iar taxarea alimentelor ca taxă de viciu va determina creşterea accizelor pe aliment ceea ce nu va fi acceptat de către CE (in CE nu se aplică taxa pe alimente tip acciză). Să se definească termenul de „preparator”, termen utilizat in proiect.
Bogdan Draghici:
Consideră necesară o altă abordare. Este total împotriva proiectului legislativ.
Această iniţiativă, face ca sintagma „alimentaţie sănătoasă” ca şi cuvântul „vaccinare” să fie compromise. Se irosesc banii publici. Banii se folosesc pentru vaccinare HPV în loc de campanii de educare.
Cere realizarea mai multor campanii de informare - educare.
CAMERA DE COMERŢ AMERICANĂ
Salută organizarea acestei întâlniri. Au făcut o expertiza a companiilor, pe care o poate pune la dispoziţia Ministerul Sănătăţii. Este necesar să se realizeze mai multe programe de educaţie.
Propune un parteneriat pentru discutarea acestui proiect de lege.
Alexandru Cristescu:
Este nemulţumit de modul de organizare a dezbaterii.
Are trei întrebări:
1. exista un proiect de colaborare cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului?
2. de ce nu se interzice fumatul în spaţiile publice în România, aşa cum se face în UE?
3. Există o corespondenţă a acestui proiect normativ cu proiecte din alte ţări ale UE?
Solicită răspuns în scris pe site-ul Ministerului Sănătăţii.
Angela Preoteasa:
Precizează că în România consumul de băuturi răcoritoare este scăzut (în UE este de 12 ori mai mare decât în România). Nu există corelaţie între băuturile răcoritoare şi obezitate întrucât nu se consumă atât de mult (se consumă un pahar de suc pe zi, din care jumătate este apă).
EFSA – Opinia EFSA asupra băuturilor alcoolice: băuturile alcoolice fac parte din dieta zilnică.
Victor Dobre:
Sunt interesaţi în luarea măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor. Deja au mesaje publicitare pentru un stil de viata sănătos (împreună cu CNA).
Doresc colaborare în acest domeniu.
ZIARUL FINANCIAR
Întrebare: dacă intră pe listă dulciurile, hamburgherii, pufuleţii?
Prof. dr. Dumitrache Sebastian
Precizează că Ministerul Sănătăţii a luat această hotărâre având în vedere datele prezentate privind morbiditatea şi mortalitatea prin boli asociate factorilor de risc alimentari.
Propune încurajarea unor sectoare alimentare deficitare (legume-fructe). Încurajarea producţiei autohtone.
Am ajuns să mâncăm din plăcerea de a mânca. Produsele existente acum pe piaţă sunt produse concentrate din punct de vedere caloric.
 
În încheiere, prof. dr. Adrian Streinu-Cercel a precizat că au fost notate toate propunerile care vor fi transmise Comitetului Naţional pentru Alimentaţie şi Nutriţie, în vederea analizării lor şi a multumit tuturor pentru participare.
 
 
 
 
 
             
 
5
 
 

  precedentul

urmatorul  

Noutati

Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2112/2010 pentru aprobarea procedurii de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatial cu destinatie de sediu social si de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare


 Vineri 02.07.2010 citeste tot  

Raportarile contabile la 30 iunie 2010, precum si declaratiile operatorilor economici care nu au desfasurat activitate sau se afla in curs de lichidare, potrivit legii, se vor depune pana cel mai tarziu la data de 13 august 2010.


 Vineri 02.07.2010 citeste tot  

Societatile comerciale nu pot obtine de la organul fiscal, certificatul aratat la art. 17 alin.3 lit.b din Legea nr. 31/1990(r). Ordonanta de Urgenta a Guvernului, privind unele masuri de combatere a evaziunii fiscale, nr. 54/2010, a modificat si completat Legea nr. 31/1990(r) privind societatile comerciale, blocand activitatea la Oficiul Registrului Comertului!


 Marti 29.06.2010 citeste tot  

FADC lanseaza site-ul www.fadc.ro, un loc creat pentru inlesnirea comunicarii dintre contribuabili si Fundatia pentru Apararea Drepturilor Contribuabililor.


 Duminica 24.06.2007 citeste tot  

Fundaţia pentru Apărarea Drepturilor Contribuabililor este un organism nou, apărut pentru a apăra interesele persoanelor fizice şi juridice din Romania. Prima sa conferinţa a avut loc pe 13 iunie 2007, cu ocazia lansării oficiale, in cadrul seminarului `Fiscalitatea, o problema?`


 Marti 12.06.2007 citeste tot  

Sondaj de opinii

Sunteti multumit de serviciile gratuite oferite de FADC?

foarte multumit
multumit
destul de putin multumit
deloc multumit

      
80%
13%
4%
3%
  
Testimoniale

    In data de 01.Noembrie.2006, in calitate de Presedinte al Consiliului de Administratie al S.S.I.F. ALPHA FINANCE ROMANIA S.A., prin Ordonanta nr.913/01.11.2006, emisa de COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE, am fost sanctionat cu amenda in valoare de 2 000 RON, pentru nerespectarea dispozitiilor art. 277 alin.1 din Legea nr. 297/2004.